Får man tro vad man vill?

Får vi tro vad vi vill idag eller skall vi lita på kommersiella TV-kanaler och kappvändare för att avgöra vad som passar sig?

Life of Brian får inte visas i påsk. Förmodligen för att någon som bestämmer så’nt inte vill stöta sig med någon inbillad eller verklig opinion.

Tyvärr verkar ingen rädd för att stöta sig med dem som är för en öppen debatt och tycker att religiösa högtider är ett bra tillfälle att fundera över deras innehåll.

Jag har sedan länge tagit mig friheten att tro vad jag vill, och låter andra ha sin tro. Hela mitt personliga skapande bygger på en uppfattning att det är meningsfullt att ha en tro. Att känna mig i harmoni med krafter utanför mig själv.

För mig som författare eller målare, eller bara människa och pappa, blir ansvaret för alltings framgång ofta för tungt. Jag måste alltid vara beredd på att lita till andra människors välvilja och tillmötesgående. Alltså att andra människor vill mig väl. Att det jag gör kommer att gå bra, helt enkelt.

Annars skulle det inte vara lönt att försöka!

Jag tror att om jag sätter mig framför datorn kommer jag att skriva något som kan uppskattas av andra. Även om skallen är tom på vägen dit.

Sådan är min tro på de kreativa krafter som omger mig och som jag får tillgång till när jag är beredd att göra jobbet. Jag skulle kunna kalla den här kreativa kraften för Gud, men jag är inte religiös. Jag har faktiskt befriats från sådana föreställningar och fått möjlighet att utveckla min tro utan teologi.

Vardagsexperimentet att sätta mig framför datorn och låta orden komma ger samma resultat varje gång. Det funkar!

I bibeln står det att Gud skapade människan. Och skapade människan till sin avbild. Är vi då inte skapade till att skapa? Att våra tankar, filmer, bilder och texter är till pga av att vi är en avbild av en skapande Gud.

Om jag trodde på Gud, skulle jag tro så.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Technorati Tags: , ,

  • http://kraka.zoomin.se/blogg.html Monika

    Ja, just i det att vi är Guds avbilder ligger att vi är medskapare. Vi ska leva i världen och Guds ord ska tolkas i den tid vi lever nu. Många av de fenomen vi har i dag fanns inte på den tiden Bibeln skrevs, t ex film.
    Man kan alltid diskutera och reflektera över både Guds ord, människors vilkor och hur vi lever våra liv på bästa sätt. Synd är något helt annat än vad de flesta tror sig veta – speciellt icketroende vill gärna pådyvla oss troende en massa konstiga värderingar vi inte har.
    Ser fram mot att prata med dig om livet, universum och allting över minst ett glas vin (eller en flaska kanske… )

  • Lars

    Det är nu så att det inte går att diskutera med många människor, de ”vet” redan allt. Att försöka övertyga en ultrakristen om att ”Life of Brian” (som förmodligen aldrig ens sett filmen) inte alls handlar om Jesus utan är en mycket intelligent drift med fanatism är dödfött. Om man så vill kan man kalla ”Life of Brian” för omvänd Science Fiction, genom att placera tittaren i en okänd miljö skärper man dennes varseblivning och argumenten ”går hem” innan han/hon inser att de är lika giltiga i dagens samhälle.
    Jag har svårt att finna en mer underbar scen än när Brian försöker ena de båda rivaliserande motståndsgrupperna mot en gemensam fiende (romarna) och de alla unisont utbrister namnet på en tredje grupp. Lysande!

  • Uno Hansson

    Jag tror vad jag vill, och jag tror på Jesu oed och förkunnelse, men jag vill ändå inte kalla mig för religiös. ”Life of Brian” är en sanslöst rolig film, och detta gäller inte minst för mig såsom troende och kristen. För mig så gav den ett befriande perspektiv på min tro, och jag är helt säker på att Jesus skulle ha gillat den, eftersom den var så genuint mänsklig. Men varför man skulle visa den just under påsken – om man nu inte är ute efter att provocera vissa människor, just för att de är lite enfaldiga och lite andefattiga.

  • Pingback: Lite nytt : Skrivbar()